اقدامات لازم جهت آمادگی قبل از عمل جراحی رباط صلیبی زانو (ACL)

پارگی رباط صلیبی زانو(ACL) یکی از شایعترین آسیب های ورزشی زانو است.طبق مطالعات آماری در هر یکصد هزار نفر هشتاد نفر دچار پارگی رباط صلیبی زانومی شوند.درسطح استان گلستان وبخصوص شهر گنبد و گرگان , پارگی رباط صلیبی شایعترین آسیب ورزشی زانو است.پارگی کامل رباط صلیبی زانو(ACL )اغلب نیاز به عمل جراحی دارد و بهترین روش  جراحی و ترمیم  رباط  صلیبی , جراحی بسته با آرتروسکوپی زانو می باشد. پس از ایجاد آسیب رباط صلیبی , زانو ملتهب و دردناک می شود و جراحی زانو در این مرحله توصیه نمی شود.

قبل از عمل جراحی ترمیم رباط صلیبی زانو((ACL باید درد و تورم برطرف شده باشد و دامنه حرکتی زانو طبیعی باشد . بستگی به شدت آسیب وارده به زانو این زمان بین ۳ هفته تا ۳ ماه متغییر است.بطور کلی بهتر است ترمیم پارگی رباط صلیبی زانو(ACL)بیش از حد به تاخیر نیافتد .در صورت تاخیر در عمل جراحی بیش از 3 ماه خطر ایجاد پارگی منیسک زانو وآسیب های غضروفی زانوتا 5 برابر افزایش می یابد.

اقدامات اولیه درهفته اول پس از پارگی رباط صلیبی زانو(ACL)

1.استفاده از کیسه یخ در 72 ساعت اول پس از آسیب الزامی است.کیسه یخ را درون یک حوله یا پارچه قرار دهید ودر هر 15 دقیقه 5 دقیقه روی زانو قرار دهید.

2.هنگام راه رفتن از چوب زیر بغل یا عصا استفاده کنید.

۳.استفاده منظم از داروی ضد التهاب و مسکن(توسط پزشک معالج تجویز شود).

تمرینات ورزشی قبل از عمل جراحی ترمیم رباط صلیبی زانو( ACL)

تمرین اول:

اولویت در این مرحله , صاف کردن زانوست.در حالت نشسته بر روی تخت سعی کنید با استفاده از یک حوله یا کش ورزشی زانو را صاف کنید و این وضعیت را به مدت ۱۰ ثانیه حفظ کنید.این تمرین را در ۱۰ ست ۱۵ تایی در روز انجام دهید.

تمرین دوم :

عضله چهار سر ران را سفت کنید و سعی کنید زانو را به مدت 5 تا 10 ثانیه در وضعیت صاف نگه دارید.  بهتر است یک رول حوله ای را زیر پاشنه قرار دهید.این تمرین را 10 بار تکرار کنید و در روز 5 تا ست 10 تایی از این تمرین را انجام دهید.

تمرین سوم(Bed-Supported Knee Bends)

بر روی تخت دراز بکشید و در حالی که کف پا روی تخت قراردارد به آرامی پا را به سمت باسن بیاورید.سپس 10 ثانیه اندام را در این وضعیت حفظ کنید.این تمرین را 5 بار در هر 2 ساعت تکرار کنید.

همچنین میتوان این تمرین را بصورت موثر تر بصورت زیر با استفاده از یک ملافه یا کش ورزشی انجام داد.

تمرین چهارم

استفاده از دوچرخه ثابت به مدت ۲۰ دقیقه در روز برای بهبود دامنه حرکتی زانو و تقویت عضلات زانو بسیار مفید است.

آیا قبل ازعمل جراحی ترمیم رباط صلیبی زانو (ACL) نیازبه فیزیوتراپی وجود دارد؟

انجام فیزیوتراپی و استفاده از دستگاه های TENS,INFRA RED,LASER به کاهش  درد والتهاب زانو و تقویت عضله چهار سر ران کمک میکند.