آرترسکوپی

کاربرد و اهمیت آرتروسکوپی در ارتوپدی

آرتروسکوپی از روش‌های نوین جراحی ارتوپدی است. اولین جراحی آرتروسکوپی زانو در سال 1955 در آمریکا انجام شد. در این روش با استفاده از یک دوربین کوچک  تصویر داخل مفصل بر روی یک مانیتور نمایش داده می‌شود. درآرتروسکوپی  ابزارهای ظریف جراحی از طریق سوراخ های کوچک چند میلیمتری وارد مفاصل می‌شوند. قبل از شروع آرتروسکوپی مفصل با استفاده از پمپ آب متسع می‌شود.

از آرتروسکوپی می‌توان در درمان آسیب های شانه وآرنج، مفصل مچ دست، لگن، زانو و مچ پا استفاده کرد. در حال حاضراستفاده از آرتروسکوپی بخصوص دردرمان آسیب‌های زانو و شانه بسیار رایج شده است. جراحی آرتروسکوپی یک شیوه کم تهاجمی برای درمان آسیب های مفصلی است و عوارض کمی دارد. البته جراحی آرتروسکوپی نیازمند مهارت و تبحر بالا در آرتروسکوپی است.

آرتروسکوپی
آرتروسکوپی در زانو
موارد استفاده

کاربرد آرتروسکوپی در زانو

• ترمیم پارگی منیسک
  • ترمیم پارگی رباط صلیبی زانو ACL و PCL
  • ترمیم ضایعات غضروفی
  • خارج سازی توده‌های داخل مفصلی
  • درمان عفونت مفصل زانو

عوارض آرتروسکوپی

آسیب غضروف مفصلی

این عارضه در اثر برخورد شدید دوربین و ابزار آرتروسکوپی با سطح غضروفی رخ می‌دهد.

همارتروز

خونریزی داخل مفصل عارضه شایعی است و با استراحت و بی حرکتی بهبود پیدا می‌کند.

عفونت

خطر عفونت پس از آرتروسکوپی بسیار کم است (در حد یک مورد به ازای هزار عمل آرتروسکوپی)

فیستول

ندرتا عدم جوش خوردن محل برش و ورود دوربین و ابزاررخ می‌دهد که نیاز به ترمیم دارد.

دچار آسیب به رباط صلیبی شده‌اید؟ از طریق شماره‌های زیر با دکتر شاهین میرکریمی در ارتباط باشید.

آرتروسکوپی
موارد استفاده

کاربردهای آرتروسکوپی در سایر مفاصل

• درمان ناپایداری و دررفتگی مکرر شانه
  • درمان پارگی عضلات بالا برنده شانه
  • درمان ضایعات غضروفی شانه و آرنج
  • درمان بیماری‌های مچ دست
  • درمان ضایعات غضروفی و ناپایداری مچ پا
  • درمان گیر افتادگی مفصل لگن (impingement)
درمان صدمات مفاصل با روش آرتروسکوپی مزایای زیادی دارد. درد و التهاب پس از جراحی نسبت به روش باز بسیار کمتر است. خطرعفونت و میزان خونریزی پس ازجراحی کم است. بازتوانی و بازگشت به فعالیت های شغلی و ورزشی زودتر انجام می شود.