جراحی تعویض مفصل زانو

آشنایی با جراحی تعویض مفصل زانو و انواع پروتز

آرتروز زانو یک از شایع‌ترین علل درد و ناتوانی در راه رفتن در سنین بالای پنجاه سال است. آرتروز زانو در اثر تخریب و سایش تدریجی سطوح مفصلی ایجاد می‌شود. در آرتروز پیشرفته انحراف زانو و محدودیت دامنه حرکتی زانورخ می‌دهد بطوری که راه رفتن برای فرد مبتلا بسیار دشوار می‌شود. متاسفانه تا کنون داروی مناسبی برای درمان آرتروز زانو تولید نشده است. در حال حاضر تنها راه درمان آرتروز پیشرفته زانو عمل جراحی تعویض مفصل است. تعویض مفصل زانو یکی از مهم‌ترین پیشرفت‌های جراحی ارتوپدی در قرن بیستم است. اولین پروتز مدرن تعویض مفصل زانو در سال 1960 در آمریکا ساخته و جاگذاری شد. عمل جراحی تعویض مفصل یکی از موفق‌ترین عمل‌های ارتوپدی است و در صورت استفاده از پروتز مناسب و بکارگیری تکنیک‌های نوین جراحی، باعث برطرف شدن درد و بهبود کامل عملکرد زانو می‌شود.
اجزای پروتز زانو
پروتز زانو

اجزای پروتز زانو

پروتز زانو از 4 جزء تشکیل شده است . اجزای فلزی که از جنس آلیاژ کبالت کروم هستند و جزء غیر فلزی که در واقع نوعی پلاستیک به نام پلی اتیلن است. این اجزاء توسط یک نوع سیمان ارتوپدی به سطوح استخوانی متصل می‌شوند. پروتزهای زانو انواع مختلفی دارند. در برخی موارد نیاز به استفاده از پروتز‌های لولایی وجود دارد که این نوع پروتز‌ها توسط میله‌های بلند فلزی در داخل کانال استخوان محکم می‌شوند.

روش جراحی تعویض مفصل زانو

در عمل تعویض مفصل زانو، یک برش به طول 12 تا 14 سانتی‌متر در جلوی زانو داده می‌‌شود. سپس سطوح غضروفی تخریب شده (به قطر 8 میلیمتر) با استفاده از ابزار ظریف برداشته می‌شود. پس از آزاد سازی چسبندگی های بافت نرم ابتدا انحراف زانو اصلاح می‌شود و سپس اجزای پروتز با استفاده از سیمان ارتوپدی به سطوح استخوانی متصل می‌شوند. جاگذاری پروتز با زاویه مناسب مهم‌ترین بخش عمل تعویض مفصل است که باید بااستفاده از ابزار مخصوص و با دقت بالا انجام شود.

آیا نیاز به تعویض مفصل زانو دارید؟ از طریق شماره‌های زیر با دکتر شاهین میرکریمی در ارتباط باشید.

پس از جراحی

بازگشت به فعالیت‌های روزمره پس از تعویض مفصل

راه رفتن با کمک واکر در روز پس از عمل جراحی انجام می‌شود و راه رفتن مستقل و بالا و پایین رفتن از پله‌ها پس از یکماه امکان پذیر است. فعالیت‌هایی مانند پیاده روی، شنا و رانندگی پس از 3 ماه به راحتی قابل انجام است.
دوام پروتز زانو چقدر است؟
عوامل مختلفی بر دوام پروتز زانو تاثیر دارند. کاهش وزن، تقویت عضلات اطراف زانو، پرهیز از استعمال دخانیات و کنترل بیماری‌های زمینه ای مثل دیابت در افزایش طول عمر پروتز زانو موثر هستند. دوام پروتز‌های مدرن در حدود 10 تا20 سال است. رعایت نکات تکنیکی حین جراحی و استفاده از پروتز‌های مدرن و با کیفیت در افزایش طول عمر پروتز نقش بسزایی دارد.

تعویض مفصل زانو در چه مواردی انجام می شود؟

1. مبتلایان به آرتروز پیشرفته زانو که دچار درد و لنگش حین انجام فعالیت‌های روزانه هستند.
2. تخریب مفصل زانو در اثر بیماری‌های روماتیسمی یا عفونت
3. تخریب مفصل زانو در اثر شکستگی‌های داخل مفصلی
4. آرتروز زودرس درزمینه پارگی‌های رباط صلیبی و منیسک زانو

عوارض تعویض مفصل زانو

عوارض تعویض مفصل زانو

1. عفونت
شیوع این عارضه در حدود یک درصد است. کنترل دیابت، پرهیز از مصرف دخانیات، استفاده از آنتی بیوتیک قبل و پس از جراحی در کاهش احتمال عفونت موثر است.
در صورت تشخیص به موقع با شستشوی مفصل و تجویز آنتی بیوتیک عفونت درمان می شود.

2. فرسایش سطوح پروتز
این عارضه به مرور زمان ایجاد می‌شود و بیشتر بعلت افزایش وزن یا فشار بیش از حد به پروتز است. اجتناب از فعالیت‌های سنگین و کاهش وزن باعث افزایش دوام پروتز می‌شود. در موارد شدید به همراه ناپایداری مفصل تعویض قطعات پروتز باعث بهبودی کامل می‌شود.

3. لخته شدن خون در عروق اندام تحتانی
این عارضه با تجویز داروی ضد انعقاد و راه اندازی سریع به راحتی قابل پیش گیری است.