جراحی اصلاح زانوی پرانتزی

آشنایی با زانوی پرانتزی و جراحی آن

ژنوواروم یا زانوی پرانتزی یکی از شایع‌ترین اختلالات ارتوپدی است. پای پرانتزی معمولا طی رشد اسکلتی ایجاد می‌شود و اغلب زمینه ژنتیک دارد. آسیب به صفحه رشد وشکستگی های اطراف مفصل و کمبود ویتامین دی نیز از علل ایجاد زانوی پرانتزی هستند. زانوی پرانتزی خفیف (کمتر از 5 درجه) بی علامت است و مشکل خاصی برای فرد ایجاد نمی‌کند ولی در موارد شدید (بیش از10درجه) ممکن است آرتروز زودرس زانو ایجاد شود. افزایش وزن، ضعف عضلات اطراف زانو وپارگی منیسک زانو بتدریج باعث افزایش میزان انحراف در زانوی پرانتزی می‌شود. زانوبند های بلند و بریس یا کفی طبی نقشی در اصلاح یا جلوگیری از پیشرفت زانوی پرانتزی ندارد. تنها راه کاهش پیشرفت انحراف زانو، کاهش وزن و تقویت عضلات اندام تحتانی است. در زانوی پرانتزی شدید فشار بیشتری به نیمه داخلی مفصل زانو ایجاد می‌شود و بتدریج پارگی منیسک و به دنبال آن آرتروز زودرس زانو ایجاد می‌شود. همچنین در برخی از موارد بعلت ایجاد کشش و فشار زیاد بر روی رباط‌های صلیبی و جانبی زانو حالت لقی و ناپایداری زانو حین راه رفتن و دویدن ایجاد می‌شود.
پای-پرانتزی
زانو پرانتزی
knee icone
home-2_section_01-01
جراحی زانو پرانتزی

چه افرادی نیاز به عمل اصلاحی زانوی پرانتزی دارند؟

  • ژنوواروم به همراه شواهد آرتروز زودرس در افراد میانسال (40 تا 60 سال)
  • زانوی پرانتزی بصورت یک طرفه
  • ژنوواروم شدید (بیش از 8 تا 10 درجه) به همراه درد و خالی کردن زانو
  • زانوی پرانتزی متوسط تا شدید به همراه lateral trust (نوعی لرزش ران و زانو حین راه رفتن که باید توسط متخصص ارتوپدی تشخیص داده شود)
  • پارگی منیسک داخلی و رباط های صلیبی در ژنوواروم شدید
دچار زانوی پرانتزی هستید؟ از طریق شماره‌های زیر با دکتر شاهین میرکریمی در ارتباط باشید.

۳۲۳۲۵۸۷۷ و ۳۲۳۲۵۸۷۶

روش‌‌های درمان

روش جراحی اصلاح زانوی پرانتزی

در عمل جراحی زانوی پرانتزی یک برش کنترل شده بر روی استخوان انجام می‌شود و پس از اصلاح انحراف محل برش با پیچ و پلاک فیکس می‌شود. در زانوی پرانتزی بطور معمول محل انحراف در زیر زانو و در قسمت پهن و بالایی استخوان درشت نی است ولی در برخی موارد محل انحراف در بالای زانو و در قسمت پهن و پایینی استخوان ران است. یکی از نکات مهم در این جراحی انتخاب محل دقیق برش استخوانی است. در واقع محل برش باید درست در محل انحراف ایجاد شود. در برخی موارد پارگی منیسک یا رباط صلیبی همراه با زانوی پرانتزی وجود دارد که درمان آن‌ها را می‌توان همزمان با جراحی اصلاحی انجام داد.

پس از جراحی زانو پرانتزی

پس از جراحی نیاز به بی حرکتی در آتل یا گچ وجود ندارد ولی راه رفتن باید تا زمان جوش خوردن کامل برش استخوان (2 تا3 ماه) با عصا انجام شود. بازگشت به ورزش حرفه‌ای پس از 6 ماه قابل انجام است. عمل جراحی اصلاحی پای پرانتزی اگر با تکنیک‌های نوین انجام شود، بسیار موفق است و در پیش‌گیری از ایجاد آرتروز زانو بسیار موثر است. این جراحی در افراد بسیار چاق یا افراد سیگاری نتیجه خوبی ندارد ولی پس از کاهش وزن و ترک سیگار قابل انجام است.